سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 

حریم عاطفه

بسا خویشاوندی که از بیگانه دورتر است، و بسا بیگانه ای که از خویشاوند، نزدیک تر است . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 6

 

 8مارچ روزجهانی زن

را به پیشگاه دختران و زنان دربندکشیده سرزمینم  درغرب و درشرق، درشمال و جنوب و درمرکز کشورم، تبریک می گویم

سالها بود خموشی وشکست

برتو بیداد نمود وتوبا مهر سکوت

لب فروبستی چو مرغ قفسی 

رنجهای بیکسی را می کشیدی

سالها بود که آواز شکوه یی

از گلوی تو برنخاست

حتی آنگاه که ذره ذره 

             می مردی

سالها بود که زیر چادر

اشک می ریختی

وچه تلخی که چشیدی

 مرا ببخش خواهر!

همجنس مهربان

         همجنس ناتوان

               همجنس بی زبان  (فرشته حضرتی)

برای 8مارچ ازیک مجله ای ازمن سوال  شد که

 

 ( آیازن نقش خودرادرجامعه کنونی مابازیافته است ؟)

 

    این  سوال  جواب های  زیادی  دارد که شاید  با دادن چند نظریه  نتوانیم آنچه را که باید بگوییم را بیان کنیم به هر حال  من هم  به عنوان یک عضو این جامعه  نظریات  خود را ارئه می دارم .

بعد از سقوط  طالبان  تعداد کمی از خواهران  ما  در ادارات  دولتی  و نهادهای  غیر دولتی وسایر ساختارهای  اجتماعی حضور یافتند  اما این ها هیچ  کدام قانع کننده  نیست .چون  اگر نگاه  به اطراف خود بیاندازیم  می بینیم  که هنوز زن  افغان  نتوانسته  انچه  را که حق  اواست را به دست  اورد.

زنان  جامعه ما  ازحق  اولیت  خود محروم  هستند آنان  نقش  خود را هنوز در خانه خود که  یک  جامعه کوچک  است  نتوانسته اند  پیدا کنند. امروزه  هم دید مردان جامعه ما نسبت به زنان  سنتی  است . مثلا  از بردن نام  خانم  خود  اجنتاب  می کنند. واو را گاهی  به  نام  مادر فرزند  صدا می زنند ویا اگر مادر نباشد او را به  نام  سیاسر  یاد می کنند و این ها   همه  باعث می شود که  زنان  جامعه  کنونی افغانستان  دارای عدم اعتماد به نفس  باشند ووقتی  صدا زدن  نامشان  ننگ باشه  چگونه می توانند نقش خود را در جامعه بیابند. مردان از همراه بودن با خانم خود  در کوچه و بازار خودداری می کنند. چون از نظرآنان این کارننگ بزرگی هست که اگرهمراه اوبه گشت وگذارو یا خرید بروند.و مثال های د یگری هم هست که بیان آنها شاید دراین فصل نگنجد. زنان جامعه ما هنوز خودراکامل نشناخته ونمی دانندکه دارای چه توانایی هستند. انان فقط  همین را ازمادران خود شنیده اند که یک زن خوب یعنی مطیع  شوهر و خانه دار بودند .

و همان تعداد محدودی  از  زنان که در اجتماع  فعالیت دارند باز هم به نوعی از طرف افراد جامعه زیر فشار هستند و آنها را به چشم دیگری می بینند و از نظرآنها این قبیل دختران  وزنان

  مورد قبول نیستند.به امید روزیکه  سایه شوم خشونت ازخانواده ها وجامعه ما برداشته شده وبرای مقام زن چنانچه که درایات قرانی درباره مقام ومنزلت زن گفته شده ارج گذاشته شود.

چیزهاییکه شما دربالا خواندید فقط گوشه ای از حق تلفی زنان جامعه ماست .که به نظر برخی ها شاید بی مفهوم باشد .اما همین سنتی بودن مردها باعث می شود که  زنان هرگز جایگاه خودرا درجامعه کنونی آنچه که حق مسلم شان است .را به دست آورند.

 

عاطفه اسماعیل زاده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 نوشته شده توسط atefehasmailzade در سه شنبه 88/1/4 و ساعت 10:15 صبح | نظرات دیگران()
درباره خودم

حریم عاطفه
atefehasmailzade
خیلی حرفها برای گفتن دارم اما زمانی که انگشتانم حروف را لمس می کنند واژه ها از ذهنم پرواز می کند . به تمام روزهای گذشته ام فکر می کنم به اتفاقات خوب و بدی که در زندگی ام روی داد . به امیدها و انتظارها .... می خواهم دوباره آغاز کنم .... دوست داشتن ...... امید و هرچیز دیگری را . می توانم با تمام لحظه ها کنار بیایم . می توانم دوباره بایستم فقط کافی است به یاد بیاورم خداوند در نزدیکی من است آنچنان که از خود به من نزدیک تر !

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 9
بازدید دیروز: 10
مجموع بازدیدها: 45685
جستجو در صفحه

خبر نامه